Hartman zei dat donderdag in Brussel na een seminar over een gemeenschappelijk
Europees luchtruim. Volgens Hartman staat Air France-KLM er relatief goed
voor, maar ook zijn bedrijf ziet al teruglopende boekingen voor de business
class.

"Deze crisis is ongrijpbaar. Je weet niet hoe lang die is, hoe
diep en waar het oog van de storm is. Het is een gemeen ding en er komt
mogelijk een domino-effect", aldus Hartman.

Hij is ook somber over de effecten van de vliegtax in Nederland. In juli en
augustus zag Schiphol het aantal passagiers met 230.000 dalen.

Hartman vreest dat de uiteindelijke schade voor Schiphol en KLM in de
miljoenen euro’s kan lopen en op jaarbasis in elk geval meer dan 500.000
passagiers minder voor KLM en 1 miljoen passagiers minder voor Schiphol.

De president-directeur van KLM weet zich in zijn oppositie tegen de vliegtax
gesteund door de Europese Commissie die Nederland volgens hem heeft
geadviseerd om de belasting niet in te voeren.

Volgens de Commissie kan de belasting sowieso niet blijven voortbestaan
als het systeem voor handel in uitstootrechten van CO2 in 2012 wordt
ingevoerd.

Hartman is wel tevreden over de plannen voor een gezamenlijk Europese
luchtruim. Dat moet ertoe leiden dat vliegtuigen in principe altijd de
kortste route kunnen nemen van het ene naar het andere vliegveld.

Nu is het zo dat vliegtuigen door de 27 luchtruimblokken en zestig
luchtverkeerscentra in Europa gemiddeld 49 kilometer om moeten vliegen. Als
er rechtstreeks kan worden gevlogen, scheelt dat op jaarbasis 2,4 miljard
euro aan onder meer brandstof en 16 miljoen ton minder kooldioxide-uitstoot.

Volgens Hartman willen alle luchtvaartmaatschappijen graag meedoen aan de
vorming van één Europees luchtruim. De ontwikkelingsfase daarvan kost 2,1
miljard euro, de uitvoering ongeveer 30 miljard (onder meer voor radars en
nieuwe cockpitapparatuur). Het is de bedoeling dat de industrie in de eerste
fase 700 miljoen euro bijdraagt, net als de EU-landen en Eurocontrol.

Maar wat Hartman betreft gaan de luchtvaartmaatschappijen dat geld niet
op tafel leggen. "Stap daarvoor maar naar de vliegtuigfabrikanten en de
makers van apparatuur in vliegtuigen", aldus Hartman in een advies aan de
EU-ministers van Transport, die donderdag in Luxemburg zullen instemmen met
het plan voor één Europees luchtruim.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl